JAKÉ JE NEJLEPŠÍ SVĚTLO PRO MÓDNÍ FOTOGRAFII?

Módní fotografie patří mezi poměrně náročné fotožánry, kde záleží nejen na zkušenostech fotografa, ale také na tom, jak si s modelem poradí vizážistka a stylistka. Jak v takovém případě pracovat se světlem?

Pokud nepatříte mezi majitele fotografického ateliéru, kde máte alespoň základní vybavení v podobě zábleskových světel, pozadí a různého příslušenství, pak se zřejmě budete muset zařídit jinak a využít toho, co je k dispozici.

Velkou část módní fotografie tvoří samotná móda, tedy oblečení, které vaše modelka nebo model oblékne. Pokud je navíc doplněno vhodně vybraným stylingem vlasů a make-upem, který se k vybranému outfitu hodí, pak je velká část práce hotova.


Bára, foto: Martin Olšar

Prvním krokem, který byste měli udělat, je výběr vhodného prostředí, kde budete fotografovat, a to jak ve vztahu k modelce a jejímu celkovému outfitu, tak i ve vztahu ke světlu, které chcete využít. A právě se světlem je spojeno několik důležitých momentů.

Kolik světla budete potřebovat?

Pokud si vyberete vhodnou denní dobu a místo, nebudete pro povedenou fotografii prakticky nic víc potřebovat. Nezapomínejte, že největší a nejpřirozenější zdroj světla nám září stále nad hlavou a jen tak nezhasne.

Asi nejlepším okamžikem pro fotografování je zlatá hodina, která nastává dvakrát denně – ráno po východu slunce a večer před západem slunce. V obou případech můžete počítat s měkkým osvětlením v teplejších barvách a dlouhými stíny.

Nepředpokládejte automaticky, že využití denního světla znamená fotografování v exteriéru, pokud najdete dobře orientovaný interiér, můžete bez problémů fotografovat i tam. Nemluvě o tom, že velkým pomocníkem je v takovém případě například odrazná deska.

Nezapomínejte také na to, že rozptýlené difúzní světlo je pro módní fotografii vždy lepší než ostré a pichlavé sluneční paprsky. Vedle transparentní odrazky je velkým pomocníkem také čistě bílý závěs, záclona či plastikový pytel – vše uvedené lze použít ke zjemnění světla procházejícího oknem.


Simona, foto: David Buček

Umělé světlo není vždy to pravé

Jestliže preferujete práci se zábleskovými světly, pak jistě oceníte výkonné externí blesky (např. Olympus FL-600R), které můžete řídit přímo z fotoaparátu, a to nezávisle na sobě i několik zábleskových jednotek.

Pozor ale na to, že umělé osvětlení, jakkoli je moderní a čisté, není ideální pro fotografování všech typů oblečení a všech modelů či modelek. Proto si raději před fotografováním „na ostro“ vyzkoušejte s předstihem několik snímků, abyste mohli kompozici a především expozici přizpůsobit i tomu, co a koho budete fotit.

Stálé světlo nebo záblesky

Zcela zásadní otázka, na kterou není úplně jednoduché odpovědět. Blesky, které umí vyzářit extrémní množství světla v jeden krátký okamžik jsou pro mnoho fotografů perfektním zdrojem světla. Na druhou stranu je ale třeba mít na paměti fakt, že tak, jak je scéna osvětlená bleskem, vlastně nikdy reálně vypadat nebude.

Oproti tomu stálé osvětlení (navíc i s regulací výkonu) skýtá výhodu stálého výkonu, a především pak možnost snadné kontroly stínů, přepalů apod. Ostřílení fotografové znají tento typ osvětlení jako modelovací.


Yulia 2, foto: Vlado Kníž

V obou případech je pak velmi žádoucí svítit scénu mimo fotoaparát, tedy z míst mimo osu objektivu, tak aby bylo zajištěno zajímavé a modelující osvětlení, které dokáže vypíchnout konkrétní části oděvu či modelu. Pochlubte se s vlastními snímky módního ražení v naší fotogalerii.

Pozn. titulní fotografie – Vendula Kaprálová – Blíže ke hvězdám

Komentáře

  • 1