5 OTÁZEK NA TĚLO BOHUMILA EICHLERA

Profesionální fotograf Bohumil Eichler a zároveň ambasador značky Olympus u nás i v zahraničí, se s námi podělil o své zkušenosti a postoj k bezzrcadlovkám.

Abyste si udělali představu, koho se dnes budeme ptát, na úvod si profesionálního fotografa Bohumila Eichlera ve zkratce představíme. Začínal fotografovat ve dvanácti letech dvouokou zrcadlovkou československé výroby Flexaret. Za totality prošel několika fotokluby a pravidelně bodoval v amatérských foto soutěžích. Po revoluci a fotografické škole v Opavě se plně věnuje profesionální fotografii.

V roce 2000 vstoupil do Asociace profesionálních fotografů a do dvou let jako pátý v republice získal mezinárodní titul QEP (Qualified European Photographer). V následujících letech se stává členem správní rady Asociace profesionálních fotografů.

Jeho oblíbeným žánrem je krajinářská fotografie s využitím maxima možností moderní techniky a softwaru. V současné době pracuje na významných projektech propagace České republiky. V přípravě má také několik fotografických expedic.

Mezi profesionálními fotografy je o tobě dobře známo, že často, téměř výhradně, fotíš na fotoaparáty OM-D, tedy přístroje s menším formátem čipu, než je full frame. Nedívají se na tebe kvůli tomu někteří kolegové skrze prsty?

S Olympus fotoaparáty pracuji už dlouho, vlastně od dob zrcadlovky E-1. Musím poctivě přiznat, že v počátcích jsem pracoval souběžně i s velkým formátem Toyo Field 45, později s data stěnou na Hasselbladu. Tehdy jsem byl s Olympusem trochu rarita. Dnes 95% své práce dělám Olympusem, někdy opravdu velice náročné práce.

A kolegové profesionálové trochu stydlivě přiznávají, že výhody a výsledky Olympusu jsou hodny respektu, tedy i jejich zájmu o systém Micro 4/3. Proto jich čím dál více k Olympusu přechází. Zpočátku souběžně se svým starým full frame aparátem, který časem, nejen pro svou váhu, zůstává v šuplíku.

Řekni mi po pravdě, nestýská se ti někdy po optickém hledáčku?

To v žádném případě! Optického hledáčku jsem si za své letité praxe užil dost, ten je už dávno na konci svých technických vývojových možností. Kdežto elektronický hledáček má před sebou netušenou budoucnost přenosu informací. To, že za každých podmínek, v každém režimu vidím přesně to, co vidí čip a co se mi uloží na kartu, je neocenitelné, já už se zpět vrátit nemohu.

Na jedné tvé výstavě jsem viděl vytištěné fotky snímané na OM-D v režimu Multishot (High-res shot) s rozlišením až 64 Mpx. Je skutečně pravda, že používáš tento režim i při focení krajiny, kde se pohybují mraky, nebo teče voda, přičemž tento režim by měl být používán výhradně na focení statických objektů?

Je pravda, že s režimem Multishot experimentuji od počátku. Výsledky co do ostrosti a zvláštního filmového prokreslení detailů jsou neskutečné a neporovnatelné s jiným výstupem. Metrové fotky jsou technicky fantastické. Nutno dodat, že je to i díky vynikající optické kvalitě objektivů M.ZUIKO, jinak by tam ta kresba nebyla. Výsledky jsem konzultoval i s dalšími kolegy profesionály.

Postupně jsem si vypracoval několik metod na odstranění mřížkových artefaktů, tedy s Multishotem fotografuji i krajinu s letícími mraky a tekoucí vodu, mnohdy to má zajímavý doprovodný efekt.

Kdyby sis mohl vybrat jen jeden jediný objektiv z řady Olympus M.ZUIKO, který by to byl a proč?

Je to objektiv M.ZUIKO 75 mm (ekv. 150mm) 1:1.8. Je kompaktní, nenápadný na reportáž, takový šikovný krátký teleobjektiv. Má špičkovou kresbu, která přesahuje vše, co jsem měl doposud v ruce. Také některé zahraniční weby přiznali, že dosáhl hranic možností jejich testovacích metod.

Nepochopitelně kvalitně pracuje i s makrokroužky, přefocuji s ním i diapozitivy ze svého archivu a kam se hrabou nejlepší skenery, které skenují krystalky stříbra a ne kresbu. Před několika dny jsem s ním a s PENem F fotografoval portréty na volební billboardy, výsledky jsou fantastické.

Řada majitelů OM-D a PEN fotoaparátů se nás ptá, kdy, proč a jestli vůbec mají používat blesk. Jako krajinář asi blesky moc nepoužíváš. Jsou vůbec nějaké situace, kdy po něm sáhneš?

Kupodivu jako krajinář blesk někdy používám ke třpytu ve vodě, rozzářit kapičky rosy, námrazu, atd. Ale rozhodně blesk od příchodu E-M1 nepoužívám při reportáži, kterých dělám poměrně dost. Blesk jednoznačně pokazí atmosféru místa děje, navíc ruší. Olympus je extrémně tichý a nenápadný aparát, proto se mi daří dělat autentické záběry. Olympus má výbornou stabilitu barvy pleti za různého osvětlení i při citlivosti ISO 6400, se kterou běžně pracuji. Oproti předsudkům jsou záběry v této citlivosti po zpracování ve Photoshopu jemné a prokreslené.

Nakonec mi dovol, abych našim čtenářům připomněl tvůj poslední fotografický počin, totiž společnou tvorbu s fotografem Karlem Benešem na knize Vysočina, která byla slavnostně pokřtěna prezidentem Milošem Zemanem (který z Vysočiny pochází). Bude možné tuto publikaci někde zakoupit, nebo je určená výhradně VIP návštěvám Pražského hradu?

Ano, konečně je tento náročný projekt ve finále. Vrchovina pozapomenuté Vysočiny mi byla krajinářsky vždy blízká, snad to v tom čtenáři uvidí. A několik aparátů Olympus, (projekt trval několik let), mi v tom vydatně pomáhalo. Publikace má několik určení, ale přijde také na knižní vánoční trh a měla by být na pultech v říjnu tohoto roku.

Více fotografií Bohumila Eichlera najdete na jeho stránkách www.fotoeichler.cz. Fotoaparáty OM-D a PEN společně s objektivy a dalším příslušenstvím můžete zakoupit na Olympus e-shopu, či u autorizovaných prodejců.

Komentáře

  • Milan Jůza

    Milan Jůza

    26. 10. 2016

    Dobrý večer pane Eichler. Tento článek mě mluví z duše. Před třemi roky jsem přešel od Canonu k Olympusu. Ano mnozí se divili, ale když viděli výsledné foto nemohli uvěřit kvalitě. Za těch pár let se mnou procestoval Olympus OM-D EM1 s objektivem 12-50mm jak kraje za polárním kruhem tak i v tropech. A vždy odvedl dobrou práci. S pozdravem "Dobré světlo" Milan Jůza

  • radek scherfer

    radek scherfer

    12. 9. 2016

    Ahoj Bohousi, dobra prace ... Probereme osobne v Usti. :-)

  • 1