3 NEJČASTĚJŠÍ CHYBY ZAČÍNAJÍCÍCH FOTOGRAFŮ A JAK SE JIM VYHNOUT

Každý začínající fotograf chybuje a je to dobře, pokud se vlastními chybami učí a posouvají ho při fotografování k lepším výsledkům. Jaké jsou ty nejčastější chyby, které řada fotografů stále opakuje?

Na to se podívala dvojice Rachel a Daniel ze studia Mango, kteří se rozhodli najít ty tři nejčastější chyby, s nimiž se potýká valná většina fotografů. Zároveň se však snaží nabídnout různá řešení, jak se chyb vyvarovat.

Problém s přepaly

Přepálená místa na fotografii jsou poměrně častý problém, kterému však lze částečně předcházet. Obvykle dochází k výrazným přepalům na kontrastních fotografiích, kde je výrazný rozdíl mezi nejsvětlejším a nejtmavším místem scény – typicky například fotografie pořízená v interiéru, a které je okno.

U takových snímků je vhodné tzv. exponovat na světla – tedy změřit expozici na světlém místě scény a poté zaostřit tam, kde má být zaostřeno. Výsledkem bude sice tmavší fotografie, ale při postprodukci ji můžete bez problémů zesvětlit.

Při využití této techniky se nepoužívá korekce expozice, ale primárně pracujete s oddělením ostření a měření expozice – obvykle slouží spoušť k měření a uzamčení expozice a samostatné tlačítko pak pro ostření. Alternativně je možné využít funkci zámku expozice (AE-L).

Pokud to se zesvětlováním přeženete, může se objevit výraznější šum v tmavých částech snímku, výraznou pomocí je samozřejmě u expozičně náročných scén fotografování do RAWu. V průběhu času se navíc seznámíte se schopnostmi digitálu, takže už budete mít v malíku, jak moc můžete snímek podexponovat. A pamatujte, že mírné přepaly občas úplně nevadí.

Nepřirozené pózování

Určitě to znáte u malých dětí, od určitého věku začnou malé děti „pózovat“ – jakmile uvidí fotoaparát, začnou se nepřirozeně nakrucovat a usmívat. Tato zkušenost je většinou zasunuta v podvědomí každého z nás, a tak se k ní vracíme v okamžiku, kdy na nás míří objektiv fotoaparátu.

Úkolem fotografa je tyto toporné pózy při fotografování eliminovat a osoby před objektivem uvolnit, aby byl jejich výraz pokud možno co nejvíce přirozený. Zkuste je rozesmát, roztančit pobavit – rozhodně však musíte s fotografovanými lidmi vždy mluvit.

Absence práce se světlem

Fotografie je o světle – ostatně samotné slovo znamená malování světlem – většina začínajících fotografů však na tento fakt zapomíná. A nejde jen o to, uvědomit si, že když je venku zatažená obloha ocelové barvy, tak nebudou fotografie příliš lichotivé.

Stěžejní je před samotným fotografováním o světle přemýšlet – odkud dopadá na scénu, kterou chceme snímat, jaká je jeho intenzita, jak moc je ostré, nebude lepší se na místo vrátit v jinou denní dobu? Mnoho fotografů rádo využívá tzv. zlatou hodinu, tak však trvá poměrně krátce.

V běžnou denní dobu je lepší fotografovat spíše v polostínu nebo ve stínu, než se snažit nahánět skupinku osob na přímém slunci, kde rozhodně nebudou jejich obličeje vypadat lichotivě. Výsledkem jsou obvykle tzv. mývalí oči, tedy oční důlky kompletně ve stínu. Před focením dejte ruku na místo, kde hodláte snímat a podívejte se, při současném otáčení rukou, jak světlo dopadá.

Všechny tři výše uvedené body a jejich aplikace v praxi vám zabere pouze několik málo sekund navíc, výsledky však budou minimálně o stupeň lepší a postupem času si tyto návyky zautomatizujete.

Komentáře

  • 1