K ČEMU JE DOBRÁ VINĚTACE A PROČ S NÍ PRACOVAT?

Možná už jste se s vinětací setkali a ani o tom nevíte. Tato vada objektivu se projevuje tmavšími rohy na fotografii a je poměrně častá i u profesionálních objektivů.

Při fotografování a především pak při postprodukci, můžete vinětaci odstranit nebo naopak do snímku přidat. Někdy je její přítomnost nevhodná, jindy zase žádoucí. Mnoho zkušených fotografů s vinětací pracuje jako s výtvarným nástrojem, ovšem jiná část její přidávání do snímků šmahem odsuzuje jako něco amatérského a prvoplánově kýčovitého.

Nutno podotknout, že v některých případech s nimi neleze než souhlasit – často se však jedná o fotografie, kde to autor s vinětací přehnal a její přítomnost rozhodně nevypadá přirozeně. Stejně jako u jiných úprav při postprodukci, i v tomto případě samozřejmě platí, že se efekt musí používat s mírou a rozumem. Upravená fotografie by měla vypadat přirozeně a nikoliv jako „omalovánka.“

Proč objektivy vinětují?

Jednoduše řečeno je to proto, aby bylo možné zkonstruovat objektivy, které jsou velikostí a váhou stále ještě prodejné a nositelné. Každý objektiv má do jisté míry kompromisní vnitřní stavbu – u těch profesionálních se samozřejmě kompromisy omezují na minimum, nicméně i tam k nim dochází, a to především v oblasti snadno odstranitelných optických vad, jako je právě vinětace, chromatická aberace nebo soudkovité a poduškovité zkreslení.

 
Vlevo snímek se zapnutou korekcí vinětace, vpravo pak s vypnutou

Čočky uvnitř objektivu jsou co nejmenší, aby byla zachována rozumná hmotnost a velikost celku a v určitých případech si objektiv směrem ke krajům zjednodušeně řečeno stíní. Nejvíce je vinětace patrná u zoomových objektivů na širokém ohnisku. Velmi jednoduše ji však eliminujete vyšším zacloněním, to však není vždy žádoucí.

Vliv na vyšší míru vinětace mohou mít také filtry, nasazené na objektivu – pokud jich použijete více na sobě, pak bude vinětace pravděpodobně výraznější.

Nechat nebo odstranit?

Mimo výše uvedeného způsobu eliminace vinětace vyšším zacloněním nebo dodatečným odstraněním při úpravě fotografií, můžete její přítomnost na snímku velmi snadno ovlivnit samotným nastavením fotoaparátu.

 
Vlevo snímek s dodatečně přidanou vinětací, vpravo bez úpravy

Prakticky všechny bezzrcadlovky Olympus totiž zvládají odstranit vinětaci na úrovni obrazového procesoru – pokud snímáte do JPEGu a máte korekci vinětace aktivní, pak ji na fotografiích nenajdete. Jestliže snímáte do RAWu, bude vinětace na snímku viditelná, jelikož RAW soubory se ukládají bez jakýchkoliv úprav.

Jestliže chcete zjistit, jak vypadají vaše snímky bez jakýchkoliv úprav, stačí zkusit snímat do RAWu anebo můžete softwarovou korekci vypnout. Položku najdete v uživatelském menu v záložce rozlišení/Barva/WB pod volbou Korekce stínů – stisknete-li tlačítko Info zobrazí se popis funkce „Korekce periferního světla podle typu objektivu.“ Pokud funkci zapnete, bude se vinětace softwarově odstraňovat, v případě, že ji vypnete, tak zůstane na fotografii.

V případě, že byste chtěli u fotografie s vypnutou korekcí vinětace odstranit tmavé rohy, není nic jednoduššího než v programu Olympus Viewer otevřít snímek v editoru a pomocí funkce Korekce stínování můžete vinětaci odstranit anebo naopak přidat.

 

Komentáře

  • 1