ROZOSTŘENÉ POZADÍ S OBJEKTIVY M.ZUIKO DIGITAL

Po článku věnovaném makro objektivům, vám nyní přinášíme další, tentokrát se zaměřením na bokeh, neboli obrazovou kvalitu částí snímků mimo rovinu ostrosti (tedy rozostřeného pozadí).

Co často dělí dobrou fotku od špatné, je zvolená hloubka ostrosti, tedy rozmezí vzdáleností, ve kterém jsou objekty ostré. Typicky jde o důležitý faktor u makrofotografie a portrétů. V obou případech se snažíme dosáhnout krásně ostrého hlavního objektu, proti naopak co nejjemněji rozostřenému pozadí.


Ukázka pěkného bokehu při makro fotografii. Foto: Jan Rezek - Olympus galerie

U objektivů se proto posuzuje bokeh, který značí právě onu jemnost rozostření částí fotografie, které leží mimo hloubku ostrosti. Obecně se považuje bokeh za tím kvalitnější, čím méně rušivé a nápadné prvky v pozadí jsou. Dobrým testem a příkladem za všechny je např. světlo prosvítající skrze listy stromů.


Ukázka pěkného bokehu při makro fotografii. Foto: Tom Halačka - Olympus galerie

Vyrazili jsme proto do přírody a vyzkoušeli pro vás všechny aktuálně nabízené objektivy M.Zuiko Digital, abyste měli srovnání, jak vypadá pozadí fotografie při maximálně otevřené cloně a nejdelší ohniskové vzdálenosti (u zoom objektivů), tedy např. u zoom objektivu M.Zuiko Digital ED 12–50 mm F3,5–6,3 EZ, to byla ohnisková vzdálenost 50 mm a clonové číslo F6,3.

Jak jste si mohli všimnout v díle o makro objektivech, máme slabost pro všelijaké figurky, a tak i nyní hlavní úlohu sehrál model, tentokrát templářského rytíře, místo nějž si ale snadno můžete domyslet živou modelku či jakýkoli jiný objekt. Výška modelu je 17 cm.


Rozostřené pozadí s dobrým bokehem jako prostředek pro zvýraznění hlavního objektu – modelky. Foto: Karol Srnec – Olympus galerie

Pro srovnání byl za figurku umístěn ještě malý zvoneček, ve vzdálenosti cca 15 cm a o velikosti 3 cm. Každý záběr byl pořízen tak, aby rytíř vyplňoval přibližně stejnou plochu fotky. Vzhledem k rychle zapadajícímu slunci se musela několikrát změnit poloha focené figurky, stejně jako díky měnícímu se ohnisku objektivů také vzdálenost fotografa. Proto nejsou všechny záběry zcela totožné; obrázek o bokehu různých objektivů je ale zřejmý.

Z fotografií můžete dobře poznat, jaký vliv na rozostření pozadí má clonové číslo (v tomto případě od F1,8 po F6,7) a ohnisková vzdálenost objektivu (zde od 8 mm do 300 mm). Tu je navíc vzhledem k velikosti našeho Micro 4/3 snímače nutno vynásobit 2×, abychom získali ekvivalentní ohniskovou vzdálenost ve vztahu k velikosti klasického kinofilmového políčka – jedná se o tzv. crop-faktor. Objektivy jsou níže seřazeny podle nejdelší použité ohniskové vzdálenosti.


M.ZUIKO DIGITAL 8 mm F1,8 PRO "Fisheye"

M.ZUIKO DIGITAL ED 12 mm F2,0

M.ZUIKO DIGITAL 7–14 mm F2,8 PRO

M.ZUIKO DIGITAL 17 mm F2,8 Pancake

M.ZUIKO DIGITAL 17 mm F1,8

M.ZUIKO DIGITAL ED 9–18 mm F4,0–5,6

M.ZUIKO DIGITAL 25 mm F1,8

M.ZUIKO DIGITAL ED 12–40 mm F2,8 PRO

M.ZUIKO DIGITAL ED 14–42 mm F3,5–5,6 EZ Pancake

M.ZUIKO DIGITAL 14–42 mm F3,5–5,6 II R

M.ZUIKO DIGITAL 45 mm F1,8

M.ZUIKO DIGITAL ED 12–50 mm F3,5–6,3 EZ

M.ZUIKO DIGITAL ED 60 mm F2,8 Macro

M.ZUIKO DIGITAL ED 75 mm F1,8

M.ZUIKO DIGITAL ED 14–150 mm F4,0–5,6 II

M.ZUIKO DIGITAL ED 40–150 mm F4,0–5,6 R

M.ZUIKO DIGITAL ED 40–150 mm F2,8 PRO

M.ZUIKO DIGITAL ED 75–300 mm F4,8–6,7 II

Jak vidno, velmi dobré výsledky podává již M.Zuiko Digital 25 mm F1,8, dále zejména opěvované M.Zuiko Digital 45 mm F1,8 a  M.Zuiko Digital 75 mm F1,8, a v neposlední řadě skvělé zoomové PRO objektivy M.Zuiko Digital 12–40 mm F2,8 PRO a M.Zuiko Digital 40–150 mm F2,8 PRO. Pokud tedy zvažujete koupi nového objektivu a s ním mnohdy podstatném vylepšení vašich snímků, tento článek by vám mohl být inspirací. Objektivy M.Zuiko Digital můžete zakoupit buď přes Olympus e-shop, nebo v síti našich autorizovaných prodejců.

Perlička na závěr – vše bylo foceno cca 30min před západem slunce, v lese (tedy s již ubývajícím světlem) a z ruky, bez jakéhokoliv pohybového rozostření! A pouze u nejdelšího ohniska 300 mm a při času závěrky 1/10 s bylo nutné zaujmout trochu stabilnější polohu. Jedná se tedy i o dobrou ukázku toho, že náš 5-osý stabilizátor zkrátka není žádný reklamní trik.

Komentáře

  • Václav Burle

    Václav Burle

    16. 9. 2015

    Tyto Vaše články jsou moc zajímavé a pro nás velkým přínosem. Děkuji Václav

  • 1